Kun överit menee överiks

Olen aina ollut ”kaikki tai ei mitään” – tyyppi. Anoreksia aikoina vedin laihduttamisen yli. Sen jälkeen tuli bulimia, jolloin syötiin sitten anoreksia vuosienkin edestä. Näiden vaiheiden jälkeen kiikuin vuosia toinen jalka kitudieteissä ja toinen jalka övereissä. Koko elämäni ajan olen säilyttänyt kuitenkin pakonomaisen hallinnan halun ruokaa kohtaan. Yksi on kuitenkin valitettavan varmaa: sitä en tule koskaan hallitsemaan.

Meillä kaikilla on tarve hallita. Joillakin sen kohde on syöminen, toisilla siisteys, Hitlerillä se oli maailma. Miksi muuten tutkisimme non-stoppina  joka ikistä hiukkasta, atomia ja tohvelieläintä mitä maailma päällään kantaa tai haluaisimme keksimällä keksiä uusia ihmedieettejä ja laihduttavia ”plimplom viriviri tööttööt”-pillereitä. Hyvänä esimerkkinä; montakohan dokkaria kakkapalleroita pyörittävästä, majesteetillisestä sittisontiaisesta on tehty. Liian monta.

meitsie

Rymytessäni salilta kotiin, on pakko saada heti jotain tai vedän kaiken mitä nään. Jos en nää ruokaa, kohteena on valitettavan usein keittiömme puupöytä. Hampaat kiittää ja kuittaa. Tämän tapahtuman jälkeen vedän tunnin mittaisen kooman, koska olen niiiin täynnä. Tuttua? Anyone? Toisaalta on joitain päiviä, milloin ei sitten olekaan nälkä, joten joudun sitomaan itseni tuoliin ja tunkemaan ruokaa puolipakolla kurkusta alas (älkää kysykö miten tämä on edes mahdollista).

Mutta onko tämä eriskummallinen ruokavalioni oikeastaan ongelma? Katsotaanpa mitä ystävämme Wikipedia on mieltä asiasta: Ongelma on este, joka tekee vaikeaksi saavuttaa halutun päämäärän, kohteen tai tarkoituksen. Se viittaa tilanteeseen, ehtoon tai asiaan, jota ei ole vielä ratkaistu. Laajassa merkityksessä ongelma tulee asianomaiselle henkilölle ilmeiseksi sitten kun hän huomaa merkittävän eron olemassaolevan tilanteen ja halutun tilanteen välillä.

Hmm.. En oksenna, paino pysyttelee kutakuinkin samoissa koko ajan ja minulla on yleisesti hyvä olla. Ruokailutapani eivät estä päämäärääni pääsemistä, enkä oikeastaan koe suurempaa halua muuttaa tilannetta suuntaan tai toiseen. Onko yhteiskunta syöttänyt meille tietynlaisen mallin, jonka mukaan syödä? Tottakai ja nimikin löytyy: Suomalaiset ravitsemussuositukset. Hienoa, mutta jos yksilö poikkeaa normaalista, onko hän automaattisesti sairas tai syömishäiriöinen? Paskan marjat sanon minä. Tärkeintä on, että itse löytää oman tavan syödä, terveyttään vahingoittamatta.

vieno

Voiko hallinnan tunne löytyä, kun löysää ohjaksia?

Itselläni kyllä. Olen siirtänyt painoarvon ruoasta elämäni muille osa-alueille. Kun olen syönyt 4500kcal päivän aikana, en voi enää tehdä asialle mitään. Siirrän ajatukseni huomiseen ja tuleviin huikeisiin treeneihin tai työpäivään. Ja mikä parasta, en ole edes lihonut tällä huolettomalla tyylillä, tulokset ovat itseasiassa päinvastaisia. Syy löytyy stressittömyydestä ja viikon muista ruokavalinnoista. Jos syön 5 päivää ärsyttävän terveellisesti, voin viikonloppuna pitää rauhassa kunnon läskipäivät. En siis ole suosittelemassa tällaista tyyliä kellekään, mutta minulle tämä toimii.

Tässä kuitenkin pari vinkkiä ruoan ’’kontrollointiin’’, jotka ovat ainakin minua muinoin auttaneet :

-Juo tarpeeksi vettä, 2-4litraa päivässä.

-Syö 3-4h välein. Älä anna nälän kasvaa liian suureksi.

-Syö tarpeeksi hiilihydraatteja, rasvaa ja proteiinia. Muista, että jatkuva dieetillä olo on elimistölle stressitila.

Mieti ennen kuin syöt. Kysy itseltäsi miksi haluat tällä hetkellä valita epäterveellisen ruokavaihtoehdon. Onko sinulla vain nälkä vai haluatko syödä kenties johonkin tiettyyn tunteeseen?

-Onko sinulla tapasyömistä? (esim. television ääressä syöminen) Voitko korvata sen aterioimalla perheesi kanssa pöydässä tai vaihtamalla sipsit kasvislastuihin?

-Voisitko tehdä lempiherkuistasi terveellisempiä?

-Lopeta stressaaminen

-Nuku hyvin! Huonot yöunet saavat hormonitoiminnan sekaisin eli sinut syömään enemmän, vaikeuttaa gainssien saantia ja altistaa sairauksille.

Oma perus ruokavalioni:

RUOka
Tärkein näistä on kuitenkin pyllyn pyyhintä paperi

Lisäksi syön paria lisäravinnetta kiitos työni paikassa Matkuksen Punnitse&Säästä. Haluan testailla tuotteita, joten tiedän miten ne toimivat ja osaan suositella oikeita tuotteita asiakkaille. Muistutan ihmisille myös, että tuotteet ovat erinomaisia täydentämään olemassa olevaa ruokavaliota, eivät korvaamaan sitä.

Tähän mennessä olen testannut:

-Treenibuusteri juomaa, FSF:n Sport Herbs: huikee!

-psyllium jauhetta: jotta kakka tulisi kivana ja kovana

-Valkosuklaa viikunoita

-Puhdistamon MSM+C

-Spirulinaa

-Pakuriteetä: yllättävän hyvää, varsinkin kanelilla maustettu vaihtoehto

-Cashew cookie patukkaa: Ihana välipala, vain taatelia ja cashewia, ei uskoisi!

-Intiaanisokerilla makeutettua toffeeta: parasta ikinä

-Vegaani nallekarkkeja: kaikkien on pakko kokeilla, jää Haribon nallekarkit kakkoseks

-Luomu vehnänorasjauhetta

Ja satoja muita ihania herkkuja..

punnari

Ja arvatkaapa mitä tein eilen!? Kyykkäsin smithissä 80kg 10 kertaa. Voimatasot huipussaan ja treenit etenee, jes!

Ihanaa, ällöttävän tasapainoista ja hallinnantäyteistä loppupäivää kaikille

Pusipusi ja piupau <3

Ps. Minun toilailujani voi seurata myös instagramissa nimimerkillä hanna_ironbiatch